Artister / Gjesteforelesere
Sveinung Bjelland, pianist, Norge

Sveinung Bjelland har i flere år stått i første rekke blant våre klassiske pianister. Han har en rekke vellykkede innspillinger bak seg, både som solist og kammermusiker, inkludert hans innspilling med sonater av Scarlatti og Mendelssohn, som ble nominert til Spellemannsprisen 2006. Sveinung har solid musikalsk skolering fra Sentral-Europa, ikke minst gjennom Hans Leygraf ved Mozarteum i Salzburg og Hochschule der Künste i Berlin. Han har vært solist med alle våre største orkestre, og han har rukket å gjeste en rekke konsertserier og festivaler i diverse europeiske land, hvor han har markert seg like sterkt i solistrollen som i kammermusikken. Hans senere samarbeid med den tyske tenoren Daniel Behle har vært svært vellykket og resultert i konserter i bl.a London, Paris, Berlin, Wien, München og Frankfurt. Sveinung er professor ved Norges Musikkhøgskole og ved Universitetet i Agder i Kristiansand.
Jan Capiński, Capinski Recordings, Storbritannia

Jan er utdannet sanger og hadde en frilans operakarriere i Storbritannia før han gikk over til å jobbe fulltid med lyd- og videoproduksjon. Som lydtekniker og videofotograf har han jobbet for Royal Ballet & Opera (tidligere ROH), English National Opera, Garsington Opera, English Touring Opera, og den prisvinnende VOPERA-filmen av Ravels L’enfant et les sortilèges. Han er også medgrunnlegger og medleder av London Recording Days – et kollektiv av frilansere som tilbyr drop-in innspillingsdager for klassiske sangere. Jan produserer årlig prøvespillvideoer og demonstrasjonsopptak for 250–300 sangere, i tillegg til kommersielle innspillinger av klassisk kammermusikk. Han har holdt workshops om grunnleggende innspillingsmetoder ved Royal Academy of Music, og skal også være gjesteforeleser om samme tema ved Royal Birmingham Conservatoire.
Nicholas Carter, Dirigent og påtroppende musikksjef ved Staatsoper Stuttgart og Staatsorchester Stuttgart, Tyskland

Nicholas Carter, som tiltrer som ny musikksjef for Staatsoper og Staatsorchester Stuttgart fra sesongen 2026/27, har markert seg som en av de mest fengslende operadirigentene, kjent for sin sterke tilstedeværelse i orkestergraven. Hans bemerkelsesverdige kunstneriske allsidighet har gitt ham et renommé som en innsiktsfull fortolker av opera, fra Mozart, Verdi, Wagner og Strauss til russisk og fransk repertoar – helt frem til musikkdramaene til Britten og samtidskomponister som Brett Dean. Carter er også en ettertraktet dirigent i konsertsalen, med et bredt symfonisk repertoar. Han har jevnlige samarbeid med ledende internasjonale orkestre.
David Gowland, Royal Opera House London, Storbritannia

David Gowland er kunstnerisk leder for Jette Parker Young Artists Programme ved Royal Opera House, London. Han studerte ved Royal College of Music, hvor han vant Ruby Hope og Major van Someren Godfrey-prisene for pianoakkompagnement, og ved National Opera Studio i London.
David har vært tilknyttet Young Artists-programmet ved Royal Opera House siden oppstarten i 2000, først som direktør for musikalsk forberedelse og fra 2006 som kunstnerisk leder. Han akkompagnerer regelmessig alle sangerne på Jette Parker Young Artists Program i konserter med både Lieder og operarepertoar.
Rebecka Wallroth, mezzosopran, Sverige

Rebecka Wallroth vant finalistpris i Dronning Sonja Sangkonkurranse 2023. Med et repertoar som spenner fra barokk til samtidsmusikk, tiltrekker den unge svenske mezzosopranen seg økende internasjonal oppmerksomhet. Rebecka er en del av Internationales Opernstudio ved Staatsoper Unter den Linden, hvor hun har fremført roller som Kate Pinkerton i Madama Butterfly, Cretan woman i Idomeneo, Second Handmaiden of Dircés i Cherubinis Medea og Auntie i Jenůfa. Den kommende sesongen ved Staatsoper Berlin inkluderer roller som Cherubino, Mercedes i Carmen og Carlotta i Die schweigsame Frau. Rebecka studerte ved Universität für Musik und darstellende Kunst Wien (MDW). Hun har blitt tildelt stipender fra Kungliga Musikhögskolan, Sandrews Stiftelse og Anny Felbermayer Stiftelse, og hun mottok Joel Berglunds stipendiefond i 2022.
Anette Weber, Operasjef; Opernhaus Zürich, Sveits

Annette Weber studerte teater og musikkvitenskap i Mainz, hvor hun samtidig fikk erfaring som assisterende direktør, og var engasjert ved Badisches Staatstheater, Karlsruhe til 2004. Hun hadde deretter samme stilling ved Staatsoper Unter den Linden Berlin til 2010.
Mellom 2010 og 2016 jobbet hun jevnlig med Stefan Herheim i blant annet Berlin, Bayreuth og Salzburg. Fra 2013 til 2018 jobbet hun som konsulent for den Artistic Administrative Director ved Semperoper Dresden, hvor hun var ansvarlig for kunstneriske anliggender og casting. I 2018 ble hun casting-direktør for Staatsoper Hamburg. Weber har vært operasjef for Opernhaus Zürich siden 2021.
Jasmin White, kontraalt, USA

I 2023 vant White førsteplass i Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse i Norge, samt andreplass og publikumsprisen Musiq3 Prize of the Public i Dronning Elisabeth-konkurransen i Belgia. Fra 2022 til 2024 gjennomførte White to år med operastudio-trening ved Volksoper Wien, der hun sang roller som Martha i The Gospel According to the Other Mary av John Adams, Mary i Der fliegende Holländer, Dritte Dame i Die Zauberflöte, og Frau Reich i Die lustigen Weiber von Windsor.
I løpet av denne perioden debuterte White også ved Dutch National Opera som The Historian i verdenspremieren på The Shell Trial, ved Teatro dell’Opera di Roma som Erste Geist i Schumanns Manfred, som mezzosolist i John Adams’ El Niño med Cincinnati Symphony Orchestra og American Modern Opera Company, samt i en rekke konsertsaler over hele Sør-Korea under Queen Elisabeth Competition Winners Recital Tour.