Konkurransejury 2025

Randi Stene, Norge (juryleder)
Operasjef, Den Norske Opera & Ballett, Oslo

Foto: Erik Berg

Randi Stene tiltrådte som operasjef ved Den Norske Opera & Ballett i 2020, etter å ha vært casting-ansvarlig og operasjef ved Trondheim Symfoniorkester og Opera. Mezzosopranen er utdannet ved Norges Musikkhøgskole og Det Kongelige Operaakademi i København.

Stene fikk sitt internasjonale gjennombrudd i Cardiff Singer of the World i 1991 og da hun sang rollen som Octavian i Der Rosenkavalier på Théâtre du Châtelet i Paris. Siden den gang har hun dukket opp på mange av verdens ledende operascener og har også hatt en betydelig karriere som konsertsanger. Hun var fast tilknyttet Det Kongelige Teater i København som solist frem til august 2019.

Peter de Caluwe, Belgia
Administrerende direktør og kunstnerisk leder, La Monnaie/De Munt, Brüssel

Foto: Privat

Peter de Caluwe er administrerende direktør og kunstnerisk leder ved La Monnaie/De Munt i Brussel. Han studerte litteratur og teaterhistorie ved universitetene i Gent, Brussel og Antwerpen. I 1986, mens han fortsatt var student, inviterte Gerard Mortier ham til La Monnaie/De Munt i Brussel, hvor han startet sin karriere som dramaturg med ansvar for pressekontakter, PR og ungdomsprosjekter.

Under hans ledelse ble La Monnaie nominert til Årets operahus av det tyske magasinet Opernwelt. Fra 2011 til 2013 var Peter president for Opera Europa, den ledende organisasjonen for profesjonelle operaselskaper og festivaler i Europa.

Tatjana Kandel, Danmark
Leder for kunstnerisk planlegging, DR SymfoniOrkestret, København

Tatjana Kandel
Foto: Agnete Schlichtkrull

Tatjana Kandel er leder for kunstnerisk planlegging for DR SymfoniOrkestret og DR ensembler i København. Før hun fikk denne stillingen i 2012, var hun daglig leder og kunstnerisk leder ved Det Danske Nationale Kammerorkester.

Kandel har også ledet Copenhagen Summer Festival i Charlottenborg.

Michael Heaston, USA
Assisterende daglig leder, the Metropolitan Opera, New York

Michael Heaston
Foto: Jonathan Tichler

Michael Heaston er assisterende daglig leder ved The Metropolitan Opera, hvor han leder hele den kunstneriske avdelingen og overvåker kunstnerisk planlegging og casting. Tidligere stillinger inkluderer administrerende direktør for Lindemann Young Artist Development Program, assisterende kunstnerisk leder for Glimmerglass Festival, musikksjef for Houston Grand Opera Studio, og direktør for Cafritz Young Artist Program og American Opera Initiative ved Washington National Opera.

Michael har holdt mesterklasser ved mange av verdens ledende konservatorier og er et ettertraktet jurymedlem for musikkonkurranser.

Alex Taylor, Norge
Kunstnerisk plansjef, Oslo-filharmonien

Foto: Oslo-filharmonien

Alex Taylor er kunstnerisk plansjef i Oslo-filharmonien. Han studerte musikkvitenskap ved University of Edinburgh og klaver ved Royal College of Music i London. Som pianist har han vunnet mange priser ved internasjonale pianokonkurranser. Alex har opptrådt som solist med BBC-orkestre og som recitalist og kammermusiker på festivaler og arenaer over hele Storbritannia, Europa og Japan.

Etter flere år med intens konsert- og turnéaktivitet, valgte Alex å ta karrieren i andre retninger, mens han fortsatte å opptre så regelmessig som mulig. I 2007 flyttet han til Norge for å overta stillingen som programmeringsdirektør for Kristiansand Symfoniorkester, før han flyttet til Oslo i 2012.

Carolin Wielpütz, Østerrike
Direktør for kunstnerisk planlegging, MusikTheater an der Wien

Foto: Privat

Carolin Wielpütz er direktør for kunstnerisk planlegging ved MusikTheater an der Wien. Hun studerte teater- og medievitenskap og engelsk ved University of Erlangen-Nuremberg samtidig som hun deltok i koraktiviteter samt vokal og musikalsk trening ved Institute of Sacred Music. Etter endt utdanning flyttet Carolin Wielpütz til Dublin. Da hun returnerte til Tyskland startet hun sin karriere innen opera som assisterende regissør ved Theater Bonn, etterfulgt av arbeidet som personlig rådgiver for kunstnerisk leder.

Carolin tilbrakte flere år som prosjektleder og rådgiver for castingansvarlig ved Bregenzer Festspiele, før hun returnerte til Theater Bonn som direktør for kunstnerisk planlegging.