Gjesteforelesere 2023-24
Anthony Almeida, Storbritannia
Operaregissør
Anthony Almeida er en flerfoldig prisbelønt teater- og operaregissør. Han er den eneste regissøren som har vunnet både RTST Sir Peter Hall Director Award og European Opera Director Prize. I fjor ble han nominert til «Rising Star» ved International Opera Awards.
Anthony har vært husregissør ved både Almeida Theatre og Royal Opera House. Han har også arbeidet med teater i fengsler, på skoleavdelinger og andre steder i lokalsamfunnet. Han sitter for tiden i styret for Nottingham Playhouse.
Susan Bullock, Storbritannia
Sopran
Foto: Frances Marshall
Susan Bullocks unike posisjon som en av verdens mest ettertraktede dramatiske sopraner ble anerkjent med tildelingen av en CBE (Commander of the Most Excellent Order of the British Empire) i juni 2014.
Av hennes mest karakteristiske roller har Wagner Brünnhilde høstet enestående hyllest, noe som førte til at Bullock ble den første sopranen noensinne til å synge fire sykluser på rad av Der Ring des Nibelungen ved Royal Opera House under Sir Antonio Pappano. I tillegg til sine operaprestasjoner har Susan Bullocks konsertvirksomhet vært omfattende og mangfoldig. Hun har blant annet opptrådd på Last Night of the Proms i 2011 og ved avslutningsseremonien for OL i London i 2012.
Peter Di-Toro, Storbritannia
Leder for markedsføring og digital kommunikasjon, National Opera Studio, London
Peter er ansvarlig for National Opera Studios kommunikasjon, merkevarebygging, nettsted og markedsføring. Han har lang erfaring med markedsføring av kunst og har jobbet med orkestre, spillesteder, plateselskaper, festivaler og artister. Han kom til studioet fra Guildhall School, der han ledet et landsomfattende merkevareprosjekt som en del av skolens nye strategiske plan for å fokusere på det omfattende Guildhall Young Artists-programmet.
Før dette var Peter markedsførings- og kommunikasjonssjef i National Youth Orchestra of Great Britian, markedssjef for klassisk musikk ved Barbican Centre og har jobbet med markedsføring for en rekke store og uavhengige plateselskaper, deriblant Warner Classics, EMI Classics, Decca, Signum og Naïve.
Peter er også markedskonsulent for kunst og synger profesjonelt for en rekke kor rundt om i Storbritannia og utlandet.
Celine Engebrigtsen, Norge
Casting direktør, Stella Casting
Celine Engebrigtsen grunnla Stella Casting i 1997 som et av de første castingbyråene i Norge. Siden den gang har Celine jobbet med utallige norske film regissører, TV-serier og reklamefilmer. Celine kan vise til to nominasjoner til International Casting Networks «Best Casting Award».
I tillegg til Stella Casting underviser hun også i casting regi og presentasjon på KHiO, Den Norske filmskolen, Nski og Norsk skuespillersenter.
Stefan Herheim, Norge
Operadirektør, Theater an der Wien
Stefan Herheim ble utdannet og arbeidet som cellist, sanger og dukkespiller i Oslo før han studerte musikkteaterregi hos Götz Friedrich ved Hochschule für Musik und Theater i Hamburg. Siden 2000 har han vært en av de mest annerkjente operaregissørene i sin generasjon, med oppsetninger fra tidlig barokk til moderne teater ved ledende operahus og internasjonale festivaler. Herheim har samarbeidet med dirigenter som Daniel Barenboim, Adam Fischer, Daniele Gatti, Mariss Jansons, Andris Nelsons, Antonio Pappano, Simon Rattle og Christian Thielemann.
Herheim ble tre ganger kåret til «årets regissør» av tidsskriftet Opernwelt og har mottatt en rekke internasjonale priser, deriblant Opera Awards 2022. Siden sesongen 23/24 har Herheim vært kunstnerisk leder for MusikTheater an der Wien.
Audun Iversen, Norge
Baryton, førsteprisvinner i Dronning Sonja Sangkonkurranse 2007
Foto: Gisle Bjørneby
Audun Iversen er en norsk baryton som er utdannet ved Norges musikkhøgskole, Hochskule für Musik und Theater i Leipzig og Operaakademiet i København, der han blant annet sang Schaunard i La Bohème og Vicomte Cascada i Den glade enke med Den Kongelige Opera. Audun mottok førsteprisen i Dronning Sonja Sangkonkurranse i 2007.
Høydepunkter fra tidligere sesonger inkluderer il Conte Le Nozze di Figaro ved Glyndebourne og Deutsche Oper Berlin, Albert Werther ved Royal Opera House London og Opernhaus Zürich, og Posa Don Carlo ved Oper Frankfurt. Denne sesongen kan Iversen blant annet oppleves i tittelrollen i Eugene Onegin på Liceu og The CEO Shell Trial på Dutch National Opera.
Ulrike Köstinger, Østerrike
CEO, Operabase
Ulrike Köstinger har en solid bakgrunn fra kulturbransjen. Hun har studert International Business Administration ved Vienna University of Economics og Business and Arts Management ved universitetet i Zürich. Ulrike jobbet på castingkontoret og organiserte Young Singers Project ved Festspillene i Salzburg, før hun begynte å jobbe i L’Oréal Østerrike som produktsjef i markedsavdelingen. Hun har også jobbet ved Teatro alla Scala som assistent for Alexander Pereira. Frem til 2020 var Ulrike direktør for samarbeid og utvikling på strømmeplattformen for klassisk musikk Takt1.
Ulrike har sittet i ledergruppen i Arts Consolidated (Operabase, CueTV) i to år som Chief Content and Partnership Officer før hun ble administrerende direktør i januar 2023. Utenfor Arts Consolidated er hun frivillig styreleder for «Next Generation – Friends of the Salzburg Festival» og en lidenskapelig maratonløper.
Pål Christian Moe, Norge
Kunstnerisk administrator og castingrådgiver
Foto: Wilfried Hoesl
Pål Christian Moe har lang erfaring med casting og som kunstnerisk administrator og rådgiver. Han har jobbet med en rekke operahus, inkludert Den Norske Opera & Ballett, Glyndebourne Festival Opera, Lyric Opera of Chicago, Bayerische Staatsoper, Opéra National de Paris, L’Opéra de Lille og Nasjonalteateret i Praha. Han gjør også vokal casting for Berlin filharmoniske orkester.
Moe er tidligere produsent og hadde stillingen som leder ved vokalavdelingen ved Deutsche Grammophon Gesellschaft i Hamburg, hvor han var ansvarlig for innspillinger av opera, oratorium og Lied.
Melissa Wegner, USA
Direktør, Lindemann Young Artist Development Program og Laffont-konkurransen,
Metropolitan Opera, New York
Melissa Wegner er direktør for Metropolitan Operas Lindemann Young Artist Development Program og Laffont-konkurransen. Hun er ansvarlig for å identifisere, belønne og utvikle verdens mest lovende operatalenter. Wegner er et ettertraktet jurymedlem i Sør-Afrika, Russland, Latvia, Italia og Georgia. Hun er en del av lærerkollegiet ved The Ravinia Festival’s Steans Music Institute og er en hyppig brukt foredragsholder ved akademiske institusjoner, profesjonelle selskaper og digitale medier.
Hun har mottatt en rekke utmerkelser for sitt lederskap i bransjen, blant annet Musical America’s Top 30 Professionals of the Year.