Gjesteforelesere 2025-26
Annette Weber, Sveits
Tidligere operasjef, Opernhaus Zürich

Foto: Tanja Krebs
Annette Weber studerte teater og musikkvitenskap i Mainz, hvor hun samtidig fikk erfaring som assisterende direktør, og var engasjert ved Badisches Staatstheater, Karlsruhe til 2004. Hun hadde deretter samme stilling ved Staatsoper Unter den Linden Berlin til 2010.
Mellom 2010 og 2016 jobbet hun jevnlig med Stefan Herheim i blant annet Berlin, Bayreuth og Salzburg. Fra 2013 til 2018 jobbet hun som konsulent for den Artistic Administrative Director ved Semperoper Dresden, hvor hun var ansvarlig for kunstneriske anliggender og casting. I 2018 ble hun casting-direktør for Staatsoper Hamburg. Weber var operasjef for Opernhaus Zürich fra 2021 til 2025. Nå er hun veileder for unge sangere.
Jan Capiński, Storbritannia
Capinski recordings

Jan er utdannet sanger og hadde en frilanskarriere som operasanger i Storbritannia før han gikk over til fulltidsarbeid innen lyd- og videoproduksjon. Som lydtekniker og videograf har han arbeidet for Royal Ballet & Opera (tidligere ROH), English National Opera, Garsington Opera, English Touring Opera, samt den prisbelønte VOPERA-filmatiseringen av Ravels L’enfant et les sortilèges. Han er også medgrunnlegger og medleder av London Recording Days – et kollektiv av frilansere som tilbyr drop-in innspillingsdager for klassiske sangere.
Hvert år produserer Jan prøvespillopptak og videodemonstrasjoner for 250–300 sangere, i tillegg til kommersielle innspillinger av klassisk kammermusikk. Han har holdt workshops om grunnleggende innspillingsteknikk ved Royal Academy of Music, og er invitert som gjesteforeleser i samme emne ved Royal Birmingham Conservatoire.
Ulrike Köstinger, Østerrike
Direktør, Operabase

Ulrike Köstinger har en solid bakgrunn fra kulturbransjen. Hun har studert International Business Administration ved Vienna University of Economics og Business and Arts Management ved universitetet i Zürich. Ulrike jobbet på castingkontoret og organiserte Young Singers Project ved Festspillene i Salzburg, før hun begynte å jobbe i L’Oréal Østerrike som produktsjef i markedsavdelingen. Hun har også jobbet ved Teatro alla Scala som assistent for Alexander Pereira. Frem til 2020 var Ulrike direktør for samarbeid og utvikling på strømmeplattformen for klassisk musikk Takt1.
Ulrike har sittet i ledergruppen i Arts Consolidated (Operabase, CueTV) i to år som Chief Content and Partnership Officer før hun ble administrerende direktør i januar 2023. Utenfor Arts Consolidated er hun frivillig styreleder for «Next Generation – Friends of the Salzburg Festival» og en lidenskapelig maratonløper.
Eric Melear, Storbritannia
Kustnerisk leder, National Opera Studio

Eric Melear tiltrådte som kunstnerisk leder ved National Opera Studio i juli 2024, hvor han setter den kunstneriske retningen og har ansvar for planlegging, utvelgelse og programmering for deres høyt anerkjente unge kunstnere. Han samarbeider også med NOS’ partnerkompanier om et bredt spekter av prosjekter – fra høydepunkter innen operakunsten til introduksjoner for de aller yngste publikummere.
Melear har etablert en mangfoldig karriere som dirigent og pianist, med regelmessig virksomhet på flere kontinenter og i samarbeid med et bredt spekter av sangere og operahus. Han har vært tilknyttet musikkavdelingene ved både Wiener Staatsoper og The Metropolitan Opera, og har gjestedirigert ved Seiji Ozawa Matsumoto-festivalen samt ved en rekke operahus i USA, deriblant Houston Grand Opera, Arizona Opera, Wolf Trap Opera og Des Moines Metro Opera. Han har også lenge vært en sterk støttespiller for unge kunstnere, som leder for studioene ved både Houston Grand Opera og Wolf Trap Opera, samt som gjestecoach for programmer og universiteter i Storbritannia, Italia og USA.
I sin tid ved Wiener Staatsoper dirigerte Melear oppsetninger av Das verfluchte Geisterschiff, Die Entführung ins Zauberreich, Wagners Nibelungenringen for barn og Pünktchen und Anton, og assisterte dirigenter som Zubin Mehta, Peter Schneider og Simone Young, blant mange andre. Han deltok i forberedelsen av 45–50 operaer per sesong, dirigerte husets faste sceneorkester, underviste jevnlig både ensemblet av sangere og det nyopprettede studioprogrammet, samt medvirket i resitaler og på continuo.
Lucy Bradley, Storbritannia
Regissør

Lucy er en operaregissør som arbeider over hele Storbritannia, Europa og internasjonalt. I 2024 debuterte hun ved San Francisco Opera som Associate Director på The Handmaid’s Tale. Hennes egne regiarbeider inkluderer Baroque Scenes (National Opera Studio, 2025), Spring Scenes (Guildhall School, 2025), The Flying Dutchman (OperaUpClose UK Tour 2023), The Promise (UK Tour 2023), Sophie (Tête à Tête), Onegin (OperaUpClose), Belongings, Tycho’s Dream, Into the Harbour (Glyndebourne), Recital 1 (British Museum), No Sound Ever Dies (Brooklands Museum), Found and Lost (The Corinthia Hotel) og Blank Canvas (OperaUpClose). Som Associate Director har hun arbeidet med Nixon in China (2023) og Street Scene (2018) ved Teatro Real i Madrid, samt The Handmaid’s Tale ved Den Kongelige Danske Opera (2022). Hun har også gjenoppsatt Jonathan Kents produksjon av Tosca for Royal Ballet and Opera i 2022 og 2024, og Street Scene for Opera Köln og Opera Monte Carlo. I 2024 ble Lucy den første husregissøren ved National Opera Studio.
Lucy har bred erfaring som assistentregissør og staff director, blant annet ved Royal Opera House, hvor hun har arbeidet på Agrippina, Don Carlos, Orphée et Eurydice, The Queen of Spades, Tosca, Rusalka, The Lost Thing og How the Whale Became. Ved Glyndebourne Festival har hun vært assistentregissør på Fidelio, La Finta Giardiniera, The Marriage of Figaro, Rusalka og Billy Budd, samt Nothing og The Knight Crew for Glyndebourne Education. Hun har også arbeidet for Opera North på Giulio Cesare, From the House of the Dead og The Queen of Spades, og for Garsington Opera Festival på Platée (2024) og L’elisir d’amore (2025).
I Europa har Lucy hatt oppdrag som assistentregissør ved Teatro alla Scala i Milano, Teatro Real i Madrid og Den Jyske Opera i Danmark. Innen teater har hun vært assistentregissør ved The Young Vic, The Southbank Centre, Rifco Arts og Mahogany Opera Group.
Som kunstner har Lucy ofte arbeidet med marginaliserte eller vanskelig tilgjengelige grupper; hun har ledet prosjekter for skoler med elevoppfølging, med flyktninggrupper og med sårbare unge i fare for å falle utenfor. Inkludering og myndiggjøring står sentralt i hennes kunstneriske arbeid.
Torodd Wigum, Norge
Dirigent

Torodd Wigum er født i Trondheim i 1970, og han var solo-bratsjist i Trondheim Symfoniorkester & Opera og Trondheimsolistene før han fulgte drømmen sin om å bli dirigent. For tiden er han musikalsk leder for «Spelet om Heilag Olav» på Stiklestad og kunstnerisk rådgiver for Ringsakeroperaen.
I årene 2007-2009 var han assistentdirigent for Bergen Filharmoniske Orkester, og i perioden 2010-2016 virket han som husdirigent i Trondheim Symfoniorkester & Opera.
I tillegg til jevnlig å dirigere alle våre norske profesjonelle symfoniorkestre og forsvarskorps, har han de senere årene også gjestedirigert bl.a Bremer Philharmoniker, MDR Sinfonieorchester, Leipzig, Szczecin Philharmonic Orchestra (Polen) og Island Symfoniorkester.
Torodd er en mye brukt dirigent ved norske distriktsoperaer, og han har dirigert flere produksjoner hos Operaen i Kristiansund, Opera Trøndelag og Ringsakeroperaen. Høsten 2025 dirigerer han «Madama Butterfly» hos Ringsakeroperaen.
Toby Spence, Storbritannia
Tenor

Foto: Mitch Jenkins
Toby Spence studerte ved New College, Oxford og Operaskolen ved Guildhall School of Music and Drama. Han vant Royal Philharmonic Society 2011 Singer of the Year-prisen.
Toby har sunget med ROH, Metropolitan Opera, San Francisco Opera, Opéra de Paris, Bayerische Staatsoper, Teatro Real Madrid, Theatre an der Wien og Hamburgische Staatsoper. I konsert har Toby sunget med noen av de mest anerkjente orkestrene som Berlin-, Los Angeles- og Wien-filharmoniene, Bavarian Radio, London og San Francisco symfoniorkestre, og Cleveland Orchestra, og har dukket opp som solist ved Salzburg Easter Festival og Edinburgh International Festival.